
xxx MES_38208 February 27, 2006 22:25

Int. J. Middle East Stud. 38 (2006), 345–347. Printed in the United States of America

N O T E S A N D C O M M E N T S

DOI: 10.1017.S0020743806382086
R IS K S O F L IT IG AT IO N

R O B E RT L . C A N F IE L D

Authors and publishers who accuse prominent Saudi Arabians of providing funds to Al
Qa↪ida are being sued for their accusations. The most active litigant has been Khaled
bin Mahfouz, whom the Forbes Website1 describes as a citizen of Saudi Arabia worth
$3 billion. In March 2005, Bin Mahfouz and his company Nimir Petroleum won a libel
case in the High Court in London against the Pluto Press and author Michael Griffin for
statements in Reaping the Whirlwind: Afghanistan, Al Qa↪ida and the Holy War, which
was published in a revised edition in 2003. According to the Bin Mahfouz Website,2

the book wrongly alleged that “Sheikh Khalid funded bin Laden’s and Al Qa↪ida’s
terrorist activities, [that he] had been dismissed from NCB [National Commercial
Bank] because of the funding of terrorism, and as a result had also been stripped of
his Saudi passport and confined to a military hospital by the Saudi authorities”; also
that “Nimir Petroleum was owned by a funder and supporter of Osama bin Laden
and Al Qa↪ida and was a party to negotiations with the Taliban in connection with an
oil pipeline to be built across Afghanistan.” In the court proceedings, the publisher
and author “accepted that there was no truth whatsoever in any of these allegations.
They acknowledged that Sheikh Khalid had no connection whatsoever with Osama
bin Laden or the supporting or funding of terrorist activities, left NCB only for health
reasons, and was not stripped of his passport or confined to a military hospital. They
also accepted that Nimir Petroleum was not owned by a funder of terrorism and was not
involved in any Afghan pipeline project and has never had any dealings with the Taliban
regime.” Pluto Press and Griffin agreed to destroy all copies of the book, to desist from
repeating these allegations, and “to publish an apology on www.plutobooks.com, in the
Bookseller magazine and in the British Institute of Middle East Studies Newsletter.”
In August 2005, all signs of a connection with Griffin or the book, which they had
published in two editions (2001, 2003), had vanished from the Pluto Press Website.

A main source for such allegations against Mahfouz was the writings of French
author Jean-Charles Brisard. Brisard wrote something he called UN Report on Terrorist
Financing, deceptively suggesting that the work was authorized by the United Nations.
He is also the coauthor (with Guillaume Dasquié) of The Forbidden Truth, which is
currently the subject of libel actions by Mahfouz in the United Kingdom and Belgium.
The publisher plugged the book as “The result of three years of investigation by a

Robert L. Canfield is affiliated with the Department of Anthropology, Washington University, St. Louis,
Mo. 63130; e-mail: canfrobt@wustl.edu.

© 2006 Cambridge University Press 0020-7438/06 $12.00



xxx MES_38208 February 27, 2006 22:25

346 Notes and Comments

leading French investigative journalist and an intelligence expert.” In August 2004, the
U.K. High Court ordered that damages for “defamation” be paid by Brisard and his
associates for alleging that Mahfouz was one of the main Saudi sponsors of Al Qa↪ida;
that he “knowingly supported and assisted in terrorism, diverting millions of dollars to
terrorist organizations through his position as chairman of National Commercial Bank;
and that he is the brother-in-law of Osama Bin Laden.”3 The Mahfouz family has three
more cases pending against Jean-Charles Brisard, two in the United Kingdom, and one
in Belgium.4

Other cases where authors and publishers have been penalized and forced to renounce
certain defamatory assertions against prominent Saudis are the following:

� Rachel Ehrenfeld and her publisher Bonus Books were obliged in June 2005 by a British court
to pay substantial damages for “defamatory statements” about Sheikh Bin Mahfouz in her book
Funding Evil. (His lawyers must have been tracking new publications with “defamatory” claims
because her book had only just been published.5)

� The Center for Research on Globalization published an “Apology to Sheikh Khalid bin Mahfouz
and his Family” in the summer of 2004 for defamatory allegations in an article and a book (War
and Globalisation, The Truth behind September 11) written by Michael Chossudovsky that it
had published in 2002.6

� Loretta Napoleoni, acknowledged in the spring of 2005 that her book Modern Jihad (Pluto
Press, 2003) “contained a number of erroneous and highly defamatory allegations about Sheikh
Khalid bin Mahfouz” and agreed to expunge them from a forthcoming French edition.7

Mahfouz’s Website provides a list of “books, reports, newspapers, magazines and web
based publications [that] contain numerous errors of fact about Khalid Bin Mahfouz and
his family. . . .” and asserts that “Khalid Bin Mahfouz and his family reserve their rights
against the authors, editors, publishers, distributors and printers of these publications.
Furthermore, it should be noted that they expressly reserve their rights against any person
or entity which repeats any of the erroneous allegations contained in these or any other
publications.”8,9

All of these suits originated in England where the courts are said to be more “litigation-
friendly,”10 but in other venues similar complaints have been unsuccessful. A suit against
Brisard for allegations in Forbidden Truth that was essentially the same as the one by
Bin Mahfouz in the United Kingdom was filed in Switzerland by Yeslam Bin Laden,
half-brother of Osama, but that court rejected his claims.11

Some authors have fought back,12 but these lawsuits have generally chilled the publi-
cation of allegations against prominent figures who have the means to resist. In March
2004, Eric Boehlert revealed that a book by Craig Unger, House of Bush, House of
Saud: The Secret Relationship Between the World’s Two Most Powerful Dynasties, was
“essentially quashed” at the last minute by its British publisher Secker & Warburg
because of “the aggressive use of the British legal system and its plaintiff-friendly libel
laws by wealthy Saudis.”13

Whatever the merits of these allegations and denials, they at least demonstrate how
difficult it is to clear one’s name once one has been accused, especially when suspicion
of people like those mentioned earlier is already in the air. Moreover, from the other
point of view, it demonstrates how risky the scholarly pursuit of damning information
can be if the people referenced have the means to resist. “Studying up” can be risky
business.



xxx MES_38208 February 27, 2006 22:25

Notes and Comments 347

N O T E S

1http://www.forbes.com/billionaires2004/LIRJKTG.html
2http://www.binmahfouz.info/faqs¯4¯pluto.html
3http://www.libertythink.com/2004¯08¯08¯archives.html, http://www.mail-archive.com/ctrl@listserv.aol.

com/msg115142.html
4http://www.binmahfouz.info/faqs¯4¯forbidden¯truth.html
5http://www.kendallfreeman.com/news/home.asp
6http://www.globalresearch.ca/articles/CHO212A.html
7http://www.binmahfouz.info/news¯200503¯1.html
8http://www.binmahfouz.info/faqs¯4.html
9Similar suits have been filed against the news services. The Jameel family of Jeddah, owners of a

based financial conglomerate won a libel suit against the Wall Street Journal in the United Kingdom
(see http://www.carter-ruck.com/articles/Jameel030205.html). In March 2003, Tunisian opposition leader
Rashid Ghannouchi won a large “damages” award against the newspaper Al Arab for allegations that he
was linked to Bin Laden. See http://www.carter-ruck.com/recentwork/ghannouchi-21mar03.html. A Jeddah
businessman, Yassin al-Kadi, won a libel case against the small newsletter Africa Confidential and now
is challenging the inclusion of his name on the U.S.-designated terrorist list because of his association
with the now-defunct Islamic charity, Muwaffaq (http://911review.org/Sept11Wiki/Al-Kadi,Yassin.shtml;
http://haganah.org.il/harchives/004299.html). He also has complained to the European court in Lux-
embourg that the United States has frozen his assets (http://lists.econ.utah.edu/pipermail/a-list/2003-
October/028115.html). Yousef Jameel of the Jameel family is seeking damages for libelous statements in
the Wall Street Journal (Europe) and the Sunday Times in English High Court (http://www.libertyforum.
org/showflat.php?Cat=&Board=news¯news&Number=120823. Mr. Jameel’s younger brother, Mohammed,
and the Abdul Latif Jameel Co., Ltd., are also suing the Journal for an article in February 2002 that
claimed the Jameel group was being monitored by the Saudi Arabians at the request of U.S. law enforce-
ment authorities (http://www.arabnews.com/?page=1&section=0&article=65706&d=21&m=6&y=2005).
The Al Rajhi family of Riyadh has a similar case pending against the same paper (http://www.libertyforum.
org/showflat.php?Cat=&Board=news¯news&Number=1208231).

10“The Saudis, who say the allegations are untrue, have made London the venue of choice for their
defamation actions because of the globally recognised reputation of a judgment under English law, which is
notoriously claimant friendly in libel cases” (“Saudis turn to claimant-friendly English courts to clear their
names over allegations that they helped to finance Osama bin Laden,” David Pallister, October 16, 2003. The
Guardian.) (Cf. http://www.libertythink.com/2004¯08¯08¯archives.html).

11“Switzerland’s Supreme Court has rejected an appeal by one of Osama bin Laden’s half brothers to ban a
controversial book on the head of Al Q↪aeda”(12/27/02) (http://abc.net.au/news/newsitems/s754681.htm; see
also http://www.aftenposten.no/english/local/article709009.ece).

12Rachel Ehrenfeld (e.g., http://www.frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=18450).
13“Banned in Britain! Fearful of Saudi lawsuits, the British publisher of ‘House of Bush, House of

Saud’ has backed down from issuing the book.” (http://www.salon.com/news/feature/2004/03/23/unger¯ban/
index¯np.html).


